Kerabat diRaja:

Saturday, September 11, 2010

Ketawa penawar Duka 2

Pak kasim seorang yang tamak harta..dia menawarkan anak dara sunti nya yang cun melecun kepada golongan yang kaya raya sahaja.. Suatu hari datang la Leman, seorang usahawan muda yang ingin melamar anak Pak Kasim.. Beliau cukup sifat tanpa cacat cela tapi beliau malas solat.. Setelah tiga hari berkahwin.. Leman masih duk dekat uma mentuanya.. Setelah azan maghrib berkumandang.. Pak Kasim mengajak Leman untuk solat maghrib berjemaah, Leman menggelabah.. Sebelm ini dia tak pernah solat.. Lalu Leman masuk ke bilik untuk menemui isterinya. "yang.. camner ni..?? Abang tak pernah solat ni.." " tak apa abang, abang ikut aje apa yang ayah buat.." isterinya berbisik perlahan.. Leman pun keluar bersolat dengan Pak Kasim.. Setelah Pak Leman takbir.. Leman pun ikut takbir.. lalu Pak Kasim membaca surah al-fatihah.. "Bismillahirahmanirahim..." Leman pun turut membaca bismillah dengan lantang.. "Bismillahirahmanirahim..." Aisyh! pelik menantu aku ni.. Mazhab mana yang dia ikut..? setahu aku imam je yang baca kuat.. Pak Kasim buat selamba dan terus membaca surah al-fatihah.. Leman pun terus membaca surah al-fatihah dengan kuat seolah-olah budak yang baru belajar mengaji.. Pak Kasim pelik.. lalu dia terus berpaling kebelakang untuk memandang Leman.. Leman pun terus berpaling kebelakang kerana mengikut langkah Pak Kasim.. "ish! gile ke menantu aku ni..??" Pak Kasim terus melangkah ke depan untuk menjauhkan diri dari Leman.. Leman Turut bergerak ke depan mengikut langkah Pak
Kasim.. Pak Kasim Terus melarikan diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumah nya..
Leman terus mengejar Pak kasim sampai ke tepi sawah.. Tiba-tiba Pak Kasim tergelincir  lalu terjatuh ke dalam sawah padi.. Leman pun turut menjatuhkan dirinya ke dalam sawah padi seolah-olah tergelincir,, Pak Kasim pun terus bertanya kepada Leman.. "Leman, apesal kau ikut aku sampai ke sawah ni..??" "ayah.. susah ye nak solat maghrib ni.. baru saya tau.. sampai kena lari.."

p/s: haiiii...apsal lah bodoh sangat si Leman ni... tu lah tak nak belajar agama, sampai nak solat pun tak tau..
Pak kasim pun satu.. tamak! dia ingat orang kaya ni sempurna sangat ke..??
tngok apa dah jadi... dapat menantu bodoh agama...
so korang jangan lah jadi macam si Leman ngan Pak Kasim ni ye...
harta tu tak di pandang tuhan,ilmu agama tu yang tuhan pandang..
so renung-renung kn lah.. ^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bendahari Diraja:

Pengunjung Dari Kerajaan Lain: