Kerabat diRaja:

Friday, September 17, 2010

Kami 1 Malaysia






Hai..ni classmates aku.. aku kenal
mereka baru je seminggu..

Ini pula kawan-kawan aku dari class lain..
Wan tu orang sabah..
dan Mat pula orang penang..

Satu hari semasa aku sedang berjalan dengan Raju..
aku terserempak dengan Wan dan Mat..

Wan: Wah, si Hafiz kawan dengan India lah..
locoknya jugak..haha...(locok=kelakar)

Mat: Hahaha.. betul tu.. memang kelaka lah hang
ni Hafiz, awat hang kawan ngan India..
memalukan sungguh naa.. hahaha.. lebih beik hang
ikut ja kitorang ni ha..

Hafiz: Eh,korang.. emmm.. aku.. aku.. yelah..


Aku pun ikutlah Wan dan Mat...
Tinggallah Raju kesorangan disitu..
Macam-macam perasaan yang ada dalam hati
aku ketika itu..
Aku berasa malu depan kawan-kawan ku dan aku juga
rasa bersalah dan simpati dengan Raju..

Keesokkan harinya aku berjumpa dengan Raju untuk
minta maaf..

Hafiz: Raju.. aku.. aku nak minta maaf pasal semalam..
aku tau yang aku tak patut buat kau macam tu..

Raju: aiyo.. bukan kamu malu mau kawan sama saya
ka?? pergi.. pergi.. nanti, kawan kamu nampak sama
kita, dia gelak saja.. po, po da..

Aku pun pergi dari situ dengan perasaan kecewa..

Lepas tu Kuan datang jumpa Raju..

Kuan: Aiya Raju.. wa dengar-dengar lo.. lu sula gadoh
sama itu Hapiz.. beto ka?

Raju: hmmm.. Malas mau cakap sama itu hal..

Kuan: Aiya.. cakap saja ma.. kita juga kawan meh..
apa sula jadi sampai mau gadoh-gadoh
ini macam..??

Raju: Itu Hafiz la.. kawan malu sama saya..
kawan-kawan dia kalau nampak sama
kita.. mesti ketawa saja..

Kuan: Aiya.. itu macam meh.. dia tara minta maap
sama lu ka?

Raju: Ada juga.. tapi saya hati makan lah..
mahal jual sama dia..

Kuan: Looo.. lu cakap pun sula salah meh..
buat apa mau jual mahal ma..
dia sula minta maaf sama lu..
lu maap kan saja laaa..
tara susah ini hal..

Raju: Hmm.. yala,yala.. nanti saya jumpa sama
itu Hafiz.. saya minta maaf sama dia..


Semasa saya sedang berjalan dengan Wan dan Mat, Raju
datang jumpa saya..



                         Raju: Hafiz! Hafiz!

Hafiz: Eh Raju.. alamak apsal kau nak jumpa
aku ni..??
 

Raju: Satu sekolah saya cari sama kamu..
saya datang mau minta..

Hafiz: Eh Raju.. kau pergi lahh..nanti jelah kau
cakap.. pergi.. pergi..

Raju kecewa sangat dengan aku.. aku tau aku
salah..tapi aku juga tak nak malu..

Lepas tu aku pun pergi ke toilet..
Aku terkejut bila Mat ajak aku
untuk hisap rokok..

Mat: Nah, hang amek la satu..
hang kalau nak jadi kawan kami,
hang kena hisap rokok..

Wan: Betul tu.. ko cuba jak bah.. apa
jugak ko mau takut..

Hafiz: Tapi,tapi.. aku..

Tiba-tiba cikgu sop yus datang..dia cikgu disiplin..

En.Sop Yus: Haaa! Ni kerja korang ye...! merokok dalam
tandas....!

Mat: Opocot mak hang..! Alamak..

Wan: Aduh..kantoi sudah..

Hafiz: Tapi cikgu saya..

En.Sop Yus: Takde tapi-tapi...! Saya nak
kamu semua ikut saya pergi pejabat...!
Sekarang!!

Raju: Haha.. muka padan sama kamu
semua.. hihi..
ama apa ye kerpek...



Kami bertiga pun kena denda..
kami kena berjemur di padang..
time tu memang panas giler..

Wan: Aduh, panasnya jugak..endak tahan
aku bah..(endak=tak)

Mat: Hang ingat, hang ja yang panas..
cek pon panas jugok..

Hafiz: Aku dah tak tahan dah ni.. aku dah
tak nampak apa-apa..

Aku terus pitam tak sedarkan diri.

Bila aku sedar-sedar je aku dah ada kat
tempat lain..
Ruranya aku kat hospital.. Aku pensan selama dua
hari.. aku memang ada penyakit tak
boleh kena panas..
Aku sedikit pilu kerana kawan-kawan ku tak
datang melawat...



Tiba-tiba Raju dan Kuan datang..
aku terkejut bila mereka datang..
malu aku dengan Raju..
Walau pun aku dah banyak sakitkan
hati dia,dia nak juga melawat aku..

Hafiz: Eh Raju,Kuan..
Kuan: Hai Hapiz, sula ok meh..?

Hafiz: Emmm.. dah ok dah. Raju, aku..
aku nak minta maaf kat kau?

Raju: Eh, tara pa.. saya salah juga..
saya yang bagi tau sama itu cigu itu hari..
Sory haa..

Hafiz: tak apa lah Raju.. semuapun dah lepas..

Kuan: Ini macam lah.. kawan balik..
manyak bagus.. emm.. Wan sama Mat
ada melawat u ka?

Hafiz: Emmm.. tak..





Tidak lama lepas tu Wan dan Mat datang..
aku happy sangat..

            Hafiz: Eh Wan, Mat. ingat korang tak datang...

Wan: Kami datang ni mau minta maaf dengan
kau.. 

Mat: a'ah..cek tau, sebab cek hang jadi lagu ni..
cek minta maaf naa..

Hafiz: tak apa lah.. lagi pun aku dah ok dah..
aku maafkan..

Wan: emm.. Raju, aku pun mau minta maaf dengan kau..

Mat: cek juga..

Raju: tarapa,tarapa.. sudah lupa juga itu hal..


Kami semua pun berbaik dan menjadi kawan rapat..

Kuan: Aiya.. why mau malu kawan sama lain bangsa meh..?
Kita duduk satu bumbung juga ma.. lagi pun kita semuakan..

Semua: 1 Malaysia.. hahahaha...



P/s: Happy Malaysian Day u ols.. kenapa nak malu berkawan dengan agama lain? mereka juga manusia macam kita.. Berkawan lah dengan sesiapa saja walaupun berlain warna kulit, bangsa, agama mahupun keturunan.. Sebab kita semua; 

1  MALAYSIA!



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bendahari Diraja:

Pengunjung Dari Kerajaan Lain: