Kerabat diRaja:

Thursday, September 16, 2010

Estate Sangkuara (episod 2)

Siang
Lobi Kolej


                         Marisa dan Hani sedang berjalan menuju ke bilik kuliah. Marisa kelihatan muram.


Hani: Hei babe.. Apasal dengan u ni..? Dari cafe lagi i tengok u muran je...


Marisa: (mengeluh), tak de pape..     


Hani: Ala u ni, cerita lah babe.. kalau u ada masalah ceritalah kat i.. manalah tau i boleh tolong..


Marisa: Malas lah aku nak cerita..


Hani: U gaduh dengan Hafiz ea?


Marisa: Ish.. no lah.. why u so busybody...?


                         Hani berhenti berjalan. Marisa terus berjalan dan masuk kebilik kuliah.


Hani: Aku nak tolong dia, dia kata aku busybody pulak.. Aku doa kan kau break dengan Hafiz baru padan muka kau...!


                          Hani berjalan dan masuk ke bilik kuliah.




Bilik Kuliah


                         Hani masuk dan duduk di sebelah Marisa. Shaliza, Fiqa dan Nadia duduk bersama.


Hani: (membisik), weh.. tak kan kita berlima je..? budak-budak lain mana..?


Marisa: Entah.. mana i tau..


                         Nadia membaling kertas yang digumpal ke arah Hani.


Hani: Au.. (menoleh kebelakang), Siapa yang baling..?


                          Nadia ketawa kecil lalu menuding jari ke arah Fiqa yang duduk di sebelah kirinya. Fiqa berdiam sahaja. Shaliza yang duduk di sebelah kanan Fiqa berkata.


Shaliza: Ish, kau ni Nadia.. Tak baik lah.. kau yang buat tapi nak salah kan orang lain pulak.


Nadia: Suka hati lah.. (memandang Hani), apa hal..? tak puas hati...?


Hani: (menoleh kedepan), erh..! sengal...!




                            Marisa tersenyum melihat gelagat kawan-kawannya.


Hani: Haa.. Macam ni lah babe.. senyum.. tak macam tadi, muram je..


                            Dalam masa yang sama, riak muka Fiqa berubah ketakutan. Bulu romanya mula meremang. Rupa-rupanya ada satu lembaga sedang berdiri di belakangnya. Fiqa dapat mengetahui lembaga itu dibelakangnya. Tetapi Fiqa tidak menoleh kebelakang. Nadia terdiam kaku. Lembaga itu menyentuh rambutnya. Meremang bulu roma Nadia lalu dia mengusap-usap lehernya.


Shaliza: (hairan), kenapa Fiqa?


                           Fiqa hanya menggeleng kepala.


Nadia: (mengeluh), apasal panas pulak ni..


                          Fiqa menjeling Nadia. Lembaga itu terus hilang dan tiba-tiba datang seorang pensyarah wanita. Pensyarah tersebuk meletakkan barangnya di atas meja. Pn.Zizie memandang seorang demi seorang studentnya.. Muka pn.Zizie sedikit pucat..


Hani: Puan ok ke? Puan macam tak sihat je..?


                          Puan Zizie menjeling Hani dan tidak menjawab pertanyaan Hani.


Hani: (berbisik), U.. kenapa dengan dia tu ha? lain macam je aku tengok dia hari ni..


Marisa: (berbisik), A'ah.. Takut pulak I tengok dia tu..


                          Puan Zizie duduk di sudut meja.


Puan Zizie: Saya tak boleh lama dekat sini.. lepas ni saya ada hal lain yang nak di buat..


                       Puan Zizie mengambil beberapa kertas di atas meja lalu membelek-belek kertas itu.


Pn.Zizie: Ok, saya ada tugasan untuk kamu semua..Tugasan kamu ii akan menyumbang markah untuk exam kamu nanti.
                          
                       Pn.Zizie memandang Marisa dan senyum sinis.


Shaliza: apa tugasannya puan?


Pn.Zizie: Saya nak kamu semua buat satu penyelidikan tentang di sebuah tempat.. nama tempat tu Sangkuara.. (senyum sinis)


Nadia: Sangkuara..?! tak pernah dengar pun nama tempat tu...?




BERSAMBUNG..
                           



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bendahari Diraja:

Pengunjung Dari Kerajaan Lain: